|
وَقَالَ شَيْخُ الْإِسْلَامِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَوْلُهُ سُبْحَانَهُ : { قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ } { قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إنْ عُدْنَا فِي مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا وَمَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَعُودَ فِيهَا إلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّنَا } ظَاهِرُهُ دَلِيلٌ عَلَى أَنَّ شُعَيْبًا وَاَلَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ كَانُوا عَلَى مِلَّةِ قَوْمِهِمْ ؛ لِقَوْلِهِمْ : { أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا } وَلِقَوْلِ شُعَيْبٍ : ( أ نَعُودُ فِيهَا { أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ } وَلِقَوْلِهِ : { قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللَّهِ كَذِبًا إنْ عُدْنَا فِي مِلَّتِكُمْ } فَدَلَّ عَلَى أَنَّهُمْ كَانُوا فِيهَا . وَلِقَوْلِهِ : { بَعْدَ إذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا } . فَدَلَّ عَلَى أَنَّ اللَّهَ أَنْجَاهُمْ مِنْهَا بَعْدَ التَّلَوُّثِ بِهَا ؛ وَلِقَوْلِهِ : { وَمَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَعُودَ فِيهَا إلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ رَبُّنَا } وَلَا يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ الضَّمِيرُ عَائِدًا عَلَى قَوْمِهِ ؛ لِأَنَّهُ صَرَّحَ فِيهِ بِقَوْلِهِ : { لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ } وَلِأَنَّهُ هُوَ الْمُحَاوِرُ لَهُ بِقَوْلِهِ : { أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ } إلَى آخِرِهَا وَهَذَا يَجِبُ أَنْ يَدْخُلَ فِيهِ الْمُتَكَلِّمُ وَمِثْلُ هَذَا فِي سُورَةِ إبْرَاهِيمَ { وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُمْ مِنْ أَرْضِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا فَأَوْحَى إلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّالِمِينَ } الْآيَةُ . مجموع الفتاوى ج15 ص29 ترجمه:آیه سران قومش كه تكبر مىورزيدند، گفتند: «اى شعيب، يا تو و كسانى را كه با تو ايمان آوردهاند، از شهر خودمان بيرون خواهيم كرد؛ يا به كيش ما برگرديد.» گفت: «آيا هر چند كراهت داشته باشيم؟» ﴿٨٨﴾ اگر بعد از آنكه خدا ما را از آن نجات بخشيده [باز] به كيش شما برگرديم، در حقيقت به خدا دروغ بستهايم؛ و ما را سزاوار نيست كه به آن بازگرديم، مگر آنكه خدا، پروردگار ما بخواهد...89 ترجمه تحت الفظی متن کتاب : ظاهر ایه دلیل است بر اینکه شعیب(ع) وکسانی که با او ایمان آوردند بر آیین قومشان بودند.به دلیل قول شان:( أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا:یا اینکه به ایین ما باز گردید و به دلیل قول شعیب (ع) ( أ نَعُودُ فِيهَا { أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ : آیا به آن ایین باز گردیم ،آیا حتی اگر کراهت داشتیم )وبه دلیل قول شعیب (ع)( قطعا به خدا دروغ بستیم اگر به ایین شما باز گردیم) پس دلالت بر این میکند که انها در ان ملت وایین بودند بدلیل قول شعیب( بَعْدَ إذْ نَجَّانَا اللَّهُ مِنْهَا:بعد از انکه خدا مارا از ان ایین نجات داد،پس دلالت براین میکند که خداانها را نجات داد بعد ازآلوده شدن انها به این ایین). ممكن است ، از ظاهر اين تعبير (بازگشت به آئين ما) بعضى چنين تصور كنند كه شعيب قبلا در صف بتپرستان بود، در حالى كه چنين نيست ، بلكه چون شعيب قبلا ماموريت تبليغ نداشته و در برابر وضع آنها سكوت مى كرد، آنها چنين پنداشته اند كه پيرو آئين بت پرستى است ، در حالى كه هيچيك از پيامبران بت پرست نبوده اند، حتى قبل از زمان نبوت ، عقل و درايت پيامبران بيش از اين است كه دست به چنين كار نابخردانه اى بزنند، و به علاوه روى سخن تنها به شعيب نبوده بلكه مومنان و پيروان او را نيز شامل مى گردد و ممكن است اين تعبير به خاطر آنها باشد. ومن الله توفیق!!! (پاسخ به وهابیت واهل سنت) نظرات شما عزیزان:
+ نوشته شده در سه شنبه 13 فروردين 1392برچسب:بن تیمیه به پیامبر خدا شعیب (ع) تهمت می زند که او قبل از نبوت, بر ملت قوم خود کافر بوده است!!!+سند, ساعت 17:6 توسط حسین بدوی،پاسخ به وهابیت واهل سنت
وبگاه اهل بیت النبوه بخاری میگوید پیامبر خدا ابراهیم (ع) سه 3 بار دروغ گفته+سند ابن حنبل به شیعه دروغ می بندد+سند علمای وهابیت:(عائشه وحفصه زندگی پیامبر(ص) را تحت آزارواذیت قراردادند)+سند بن تیمیه به پیامبر خدا شعیب (ع) تهمت می زند+سند اخلاق بد عمر بن خطاب+سند تحریف و خیانتی دیگر در مکتب سقیفه+تصویر امام احمد بن حنبل صفت آمدن را تاویل میکند+سند تحریف و خیانت دیگر در مکتب سقیفه+تصویر شادی و بالا پایین آمدن صحابی در مرگ عمربن الخطاب+تصویر قیچی های وهابیت زیاد شده باز هم تحریف+سند تحریف و دروغی دیگر در مکتب سقیفه+تصویر تحریف و خیانت دیگر در کتب مکتب سقیفه+تصویر باز هم دروغ،خیانت و تحریف+تصویر مذاهب أربعة مذاهب ما أنزل الله بها من سلطان هستند+تصویر |
|